Menu

Wij moeten ook een app! Of toch niet?

Geblogd door: Sebastiaan Hemink
vrijdag 26 september 2014
Thema: Marketing
Sebastiaan Hemink
App of mobiele website?

Wij moeten ook een app! Of toch niet?

Apps zijn hot. We merken dat veel organisaties zich daarom gaan afvragen of ze ook een app moeten laten ontwikkelen en dat ze voor het dilemma 'app of mobiele website?' staan. In dit blog zet ik een aantal belangrijke zaken op een rijtje, want: is het de moeite en investering waard?

De toekomst

Mensen brengen steeds meer tijd op hun smartphone door. En de aandacht gaat daarbij steeds vaker naar apps, in plaats van naar (mobiele) websites. In de VS besteedt de gemiddelde consument 86% van de totale tijdsbesteding op de smartphone aan het gebruik van apps (onderzoek van Flurry). Deze ontwikkeling neemt voorlopig alleen nog maar toe. Betekent dit dat in de toekomst alles via apps gaat? Volgens mij niet.

Op het moment is er een groot verschil tussen een app en een (mobiele) website. Apps integreren functionaliteiten van je telefoon (notificaties, camera, GPS, etc), terwijl dit voor mobiele websites nog niet altijd mogelijk is. Je moet een App eerst downloaden en een mobiele website bezoek je in je browser.

Op dit moment kunnen echter al veel van de app-aanvragen met een mobiele website of web-app opgelost worden. De verwachting is dat de mogelijkheden van mobiele websites in de nabije toekomst nog dichter tegen de functionaliteiten van een app aankruipen. Betekent dit dan dat apps in de toekomst overbodig worden? Volgens mij niet.

 

De voordelen

Waarom gebruiken mensen apps? Je moet immers een app eerst downloaden en bewust openen om er gebruik van te kunnen maken. Apps bieden diverse voordelen: ze besparen bijvoorbeeld tijd of geld. WhatsApp verdrong SMS omdat het gemakkelijk en goedkoop is. Zakelijke apps kunnen bedrijfsprocessen efficiënter laten verlopen.

Voordelen voor bedrijven om een app te nemen zijn tweeledig. Ze zijn commercieel interessant voor het binden van klanten. Dichterbij een klant kun je bijna niet komen, nu veel mensen een groot deel van hun vrije tijd op hun smartphone doorbrengen. Anderzijds kunnen apps ook werkprocessen optimaliseren. Denk aan snelle verwerking van administratie, controles, etcetera. 

Klantenbinding: het antwoord ligt in de content

De voordelen zijn heel mooi: loyale, betrokken klanten, dat wil toch iedereen? Maar hoe zorg je ervoor dat je klant de app niet meteen weer verwijdert? Wat bied je de klant zodat hij geïnteresseerd blijft en zijn liefde voor jouw merk of bedrijf groeit? 

1. Bied unieke content voor de app

  • Exclusieve mobiele content (zoals games, routes, recepten, bibliotheek voor klanten of medewerkers)
  • Vereenvoudigen afname en gebruik producten of diensten (bijvoorbeeld bestelmogelijkheid, reisinformatie, ticketingsystemen, parkeer-apps, beschikbaarheidsinformatie)
  • Kortingen of voordeel (kortingscodes, spaarsystemen, etc.)
     

2. Maak gebruik van de mogelijkheden van de smartphone of tablet

  • Locatie-afhankelijke informatie (zoals routes, dichtstbijzijnde locaties)
  • Integratie met camera (scans, foto’s uploaden, etc.)
  • Sociale media integratie (bijvoorbeeld bij inloggen, delen)
  • Overal en altijd te gebruiken (wel of geen internet voorhanden)
     

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: 'Zit je klant op deze app te wachten?' Los je een relevant probleem op? Als je hier 'Ja' op kunt antwoorden én je kunt een combinatie maken van unieke content binnen de mobiele omgeving, dan is het interessant een app te laten bouwen. Zo werk je aan klantenbinding en ben je weer helemaal bij de tijd.

Digitaliseren in de bouw

Werkprocessen optimaliseren: onderzoek de mogelijkheden

In onder andere de bouwsector worden processen steeds vaker gedigitaliseerd door middel van apps. Overweeg je ook om een werkproces te digitaliseren en zie je een app als een goede mogelijkheid hiervoor? Denk aan de volgende zaken:

1. Is er een standaard app beschikbaar? Soms kun je voor je basisbehoeften een heel eind komen met een standaard app. Dat geeft je de tijd om je organisatie te laten wennen aan het digitaliseren zonder eerst een relatief dure applicatie te moeten ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van een standaard app is iAuditor, waarmee je checklists en audits gemakkelijk digitaliseert. Kom je er niet uit met een standaard app, dan kan een maatwerk app uitkomst bieden.

2. Hoe zit het met de apparatuur? Heb je de beschikking over tablets of smartphones voor de medewerkers? Met of zonder internetverbinding? Is het beheer hiervan geregeld?

3. Hoe sluit je de informatie die je in de app verzamelt aan op de al bestaande systemen?

4. Weegt de investering op tegen de te verwachten efficiëntie? Zeker als je gaat voor een maatwerk-app die geïntegreerd moet worden met bestaande systemen kunnen de kosten flink oplopen. Maak dus een goede kosten-baten analyse.

Heb je nu je antwoord?

Apps zijn leuk en handig, maar ze zijn niet altijd de beste oplossing. Even nadenken voordat je investeert is ook hier geen overbodige luxe. Maar soms is het ook een kwestie van gewoon doen: zo werkt vernieuwing!

Even sparren? Frontis denkt graag met je mee over mobiele toepassingen!