Menu

Google wat doe je nu!?

Geblogd door: Kevin Elfring-
dinsdag 23 februari 2016
Thema: Marketing
Kevin Elfring-

Google wat doe je nu!?

⌚ Leestijd: 1 minuten

De zoekmachine resultatenpagina van Google die we allemaal zo liefhebben, is aan het veranderen. Drastisch aan het veranderen zelfs! Google is begonnen met het uitrollen van een verandering waarbij er voor de desktopgebruikers aan de rechterzijde geen advertenties meer worden getoond en de gebruikelijke 3 top advertenties worden uitgebreid naar 4 advertenties. De verandering zal, vooralsnog, geen effect hebben voor de Google Shopping advertenties (PLA’s) .

De toename in gebruik van mobiele apparaten zal een belangrijke reden zijn voor Google om de advertenties aan de rechterkant achterwege te laten, op een smartphone of tablet was er aan de rechterkant al geen ruimte voor advertenties. Medio 2015 heeft Google al aangeven dat inmiddels het merendeel van de zoekopdrachten in de zoekgigant vanaf mobiele apparaten worden gedaan.

Google stopt met AdWords advertenties aan rechterkant

Wat is de impact?

De verwachting is dat deze ontwikkeling aanzienlijk effect heeft voor veel SEA campagnes. Het aantal impressies zal afnemen en de gemiddelde kosten-per-klik (CPC) nemen toe, waardoor in veel gevallen een daling van het AdWords verkeer het gevolg zal zijn. Door de 4e advertentie komen de organische resultaten ook lager op de pagina te staan, waardoor de kans bestaat dat het aantal organische bezoekers (SEO) ook lager zal liggen.

Wij zullen de komende weken de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Uiteraard zullen we de eventuele effecten voor de SEA en SEO campagnes van onze klanten gaan analyseren en jullie hierover informeren.