Menu

UPDATE: Google verdubbelt aantal tekens in meta descriptions

Geblogd door: Hugo Ophof
dinsdag 31 juli 2018
Thema: Marketing
Hugo Ophof
Afbeelding: google-meta

UPDATE: Google verdubbelt aantal tekens in meta descriptions

⌚ Leestijd: 5 minuten

UPDATE 31-07-2018: Google draait verlenging meta description terug

Nee hé! Hebben we na de update van eind 2017 (zie hieronder) allemaal onze meta descriptions aangepast naar 300 tekens, moeten ze nu toch weer korter! Waarom is niet helemaal duidelijk, maar het advies is om 155 karakters als uitgangspunt te nemen voor de meta description. Hou voor de title maximaal 70 karakters aan. Tip: verwerk de belangrijkste informatie altijd in de eerste 120 karakters. 

OORSPRONKELIJK ARTIKEL (januari 2018)

Google voert voortdurend updates uit aan haar algoritme. Af en toe brengt dit ook ingrijpende veranderingen met zich mee. Eind 2017 is er weer zo’n update geweest. De meta description – één van de belangrijkste elementen om de Click Through Rate (CTR) te verbeteren – wordt verlengd. Waar de meta description voorheen maximaal uit 160 tekens mocht bestaan, mag je nu ‘ongeveer’ 320 tekens gebruiken. Het dubbele dus!

‘Ongeveer’ vraag je je af? Officieel gezien hanteert Google namelijk een maximale wijdte in pixels in plaats van een maximaal aantal tekens. Door de verschillende schermgroottes verschilt het daardoor nog wel eens hoeveel tekens je daadwerkelijk kwijt kunt in de meta description. Wanneer je er bijvoorbeeld veel i’s (smalle letter) in hebt verwerkt, kun je meer tekens kwijt dan wanneer je brede letters, zoals de ‘w’, gebruikt. Hou voor de zekerheid dus 300 tekens aan, dan heb je de minste kans dat je meta description bijvoorbeeld op mobiel ongewenst wordt afgebroken.

Even opfrissen: de meta description
De meta description is het blokje tekst onder je link in de zoekresultaten. Hierin vindt degene die in bijvoorbeeld Google zoekt beknopte informatie over wat men kan vinden op je website of pagina.

Ok, en nu?

Zoals ik al eerder beschreef is de meta description een SEO-element om de CTR in positieve zin te beïnvloeden. Dus: je moet er zeker wat mee! Door je meta description te verlengen, wordt de kans groter dat je opvalt tussen alle andere zoekresultaten in de zoekmachine. Uiteraard wil het niet direct zeggen dat de CTR ook daadwerkelijk verbetert wanneer je toegeeft aan deze update. Ga ermee experimenteren! Probeer te achterhalen welke Unique Buying Reasons (UBR’s) je bezoekers het meest aanspreken en  naar welke informatie ze daadwerkelijk op zoek zijn. Dit zijn namelijk allemaal zaken die invloed kunnen hebben op de CTR.

Pas je meta descriptions eenvoudig aan in 6 stappen

Met deze stappen pas je op een efficiënte manier je meta descriptions aan:

  1. Bekijk eerst de websitestatistieken. Begin bij de pagina’s die voor jou het meest belangrijk zijn en waar de meeste bezoekers op binnenkomen.
  2. Doe onderzoek naar de vraag die de bezoeker heeft en de zoekwoorden die hieraan gerelateerd zijn. Hou daarbij rekening met het maandelijkse zoekvolume van die woorden.
  3. Begin de meta descriptions te herschrijven voor deze belangrijke pagina’s. Gebruik hierin de meest relevante zoekwoorden die je in de vorige stap hebt gevonden.
  4. Schrijf de meta descriptions op zo’n manier dat de zoeker niet alleen geholpen wordt met zijn zoekopdracht, maar ook nieuwsgierig wordt om door te klikken naar je website. Hanteer waar mogelijk een call-to-action.
  5. Eenmaal herschreven raadpleeg je Google Search Console om de indexatie van je nieuwe meta description te versnellen.
  6. Houd Google in de gaten om te zien wanneer de nieuwe meta description(s) zijn aangepast. Check ook regelmatig Google Search Console om te zien of het een positieve invloed heeft op de CTR.


Merk je na een bepaalde periode dat de nieuwe description geen positief effect heeft gehad op de CTR, adviseer ik je om te blijven experimenteren. Doorloop stap 3 t/m 6 nogmaals en probeer om die manier de beste tekst te vinden voor de zoeker.

Het is altijd maar de vraag hoe deze veranderingen uitpakken. Daarom zullen wij de ontwikkelingen de komende tijd nauwlettend in de gaten houden.