Menu

Design, techniek en marketing: de trends voor 2014

Geblogd door: Monique Rooks
dinsdag 3 december 2013
Thema: Marketing
Monique Rooks
Afbeelding: Trends2014

Design, techniek en marketing: de trends voor 2014

De feestdagen zijn in zicht, tijd om vooruit te blikken naar 2014. Welke trends komen we in 2014 tegen binnen de vakgebieden design, techniek en marketing? We zetten ze in dit blog voor u op een rijtje.

Content marketing

Een tijdje terug schreven we er ook al over op dit blog: content marketing. Het consequent creëren van waardevolle content via verschillende kanalen, het is één van de belangrijkste manieren waarop u als bedrijf vertrouwen wint bij uw doelgroep. Denk hierbij aan relevante artikelen, video´s en case studies. Een voorwaarde hierbij is dat de content aansluit op de behoefte van de gebruiker. Bovendien wordt de waarde van content bepaald door de wijze waarop deze content wordt aangeboden: de context. Ook in 2014 zet de trend content marketing door.

Grafiek Ruigrok NetPanel

Mobielvriendelijke website

Hoewel aan het einde van 2013 driekwart van de Nederlanders een smartphone bezit en ook het aantal mensen dat via een mobiel apparaat een website of webshop bezoekt massaal is toegenomen, zijn sommige websites nog steeds uitsluitend ontworpen voor desktopgebruikers. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat 68% van de smartphonegebruikers wel eens problemen ondervindt bij het bezoeken van een website. Bij tabletgebruikers is dit 30%. De grootste frustratie is hierbij de langzame laadtijd van de websites. Maar er zijn meerdere ergernissen:

Wat zijn de gevolgen hiervan? Wanneer u als bedrijf geen mobielvriendelijke website biedt, loopt u een groot risico. Niet alleen haken bezoekers af, zij krijgen mogelijk ook een negatieve beeldvorming rondom het bedrijf en in het ergste geval gaat men naar de website van de concurrent of wordt deze negatieve beeldvorming verder verspreid. Reden te meer om in 2014 uw website of webshop geschikt te maken voor mobiel en tablet, bijvoorbeeld met een mobiele of responsive website of een mobiele app.

De mens als uitgangspunt

Naarmate we meer online zijn, neemt de behoefte aan menselijkheid toe, dat wil zeggen: mensen behandelen als mens. Als mensen het gevoel hebben dat ze bijzonder zijn, zijn ze ook bereid om meer voor een product of dienst te betalen. In de horeca wordt deze benadering al toegepast en ook Albert Heijn gebruikt al jaren de slogan: ‘Als het goed is voor de klant, is het goed voor de business’. Hoe passen we dit concreet toe? Door bij het samenstellen en aanbieden van producten de wensen en behoeften van de mens centraal te stellen. Hierbij kunt u zich afvragen ‘Wat wil men met mijn product/dienst?’. Dat is vaak meer dan alleen de productkenmerken of –eigenschappen. Beleving, aandacht en interactie spelen een belangrijke rol.

Video- en image-based content

Gezien de hoeveelheid content waarmee we tegenwoordig online in aanraking komen, wordt het steeds belangrijker om inhoud gemakkelijk en snel ‘verteerbaar’ te maken. Als we kijken naar de succesvolle sociale netwerken Pinterest en Instagram, zien we dat ook hier de nadruk wordt gelegd op beeld. Ze zijn het boegbeeld van video- en image-based content en de virale mogelijkheden hiervan.

Hoewel traditionele op tekst gebaseerde inhoud nooit volledig verdwijnt, versterken relevante beelden de tekst. Een ander voorbeeld is een infographic, die met een minimale hoeveelheid tekst een onderwerp verklaart, bijvoorbeeld de statistische informatie of gegevens van een onderzoek. Maar ook animatievideo's, een trend die overgewaaid is vanuit Amerika is een mooie manier om video-based content te genereren. Zie hier een voorbeeld van een animatievideo, gemaakt door Animotus (binnenkort meer hierover op ons blog):

Ook als we naar de statistieken van YouTube kijken zien we dat de videosite elke maand wordt bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers, die elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekijken. Bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Vine en Instagram video kwamen er in 2013 ook nog bij als videodienst en sinds kort is er de foto-chatapp Snapchat. Hiermee kan een foto of korte video worden opgenomen en verzonden naar Snapchat-vrienden. Gebruikers kunnen instellen hoe lang de ontvanger de foto of video mag zien (minimaal 1 seconde, maximaal 10 seconden). Het ziet er dus naar uit dat we in 2014 nog meer gebruik zullen maken van bewegende beelden. 

Eenvoud siert de marketing

Consumenten hebben behoefte aan simpele boodschappen in plaats van langdradige en ingewikkelde berichten. Waarom? Omdat consumenten online continu worden blootgesteld aan een stortvloed van informatie en schreeuwende advertenties die roepen ‘kijk naar mij’. Zo zien we bij topmerken als Apple en Google dat zij hun boodschappen insteken op eenvoud. In 2014 zien we dus meer ‘tone-down’ van campagneboodschappen.

Social media

Ruim 80% van de Nederlanders gebruikt, nog steeds, één of meer vormen van social media. Daarmee is social media zeker niet passé. Zo is het aantal Facebook-gebruikers in Nederland het afgelopen jaar gegroeid tot ruim 7 miljoen. Ook de interactie tussen mensen via social media neemt toe. Iets waar de marketeer rekening mee moet houden en waar mogelijk hierop in te springen, want:

  • Mensen beïnvloeden elkaar
  • Uw doelgroep is actief met social media
  • Social media vraagt om transparante communicatie
  • De interactie binnen sociale omgevingen maakt het verschil tussen B2B en B2C kleiner
Zoekresultaten met toevoeging Google+

Een van de sociale netwerken waar we in 2014 zeker niet omheen kunnen is Google+ . Google Almighty heeft haar sociale netwerk slim verweven met de rest van haar diensten. Zie ook hoe Google, de updates van Frontis op Google+ weergeeft bij de zoekresultaten. Uw aanwezigheid op Google+ draagt bij aan de ranking van uw website in Google.

Sowieso worden posities in de zoekmachines in 2014 beïnvloed door de gedeelde links op social media. Als uw pagina’s veel gedeeld worden, dan gaat Google ervan uit dat er waardevolle content staat. En dat wordt meer en meer beloond in 2014. Door de beursgang wordt ook verwacht dat Twitter weer een belangrijke plaats zal hebben in de social media top 3.

Crowdbranding
Vaak bepaalt de crowd veel meer en vaker het succes van een merk dan de strategie die de marketeer toepast. Want waarom koop je een bepaald product? Een merk is een mix van vertrouwen dat aan de koper wordt beloofd om een toekomstige belevenis te realiseren. Een merk is wat de consument zegt dat het is. Dit geldt zowel online als offline.

Big Data versus marketing

Alles is meetbaar en te analyseren, er zijn steeds meer data en ze zijn steeds sneller beschikbaar. Hoe gebruik je data zinvol? Door deze data te combineren om zo snel tot slimme inzichten te komen: Big Data.

Ook in marketing zien we een ontwikkeling door Big Data. Meer data geven meer inzicht in het gedrag van je doelgroep. Dit biedt de mogelijkheid om je service, diensten en producten beter en sneller hierop af te stemmen. Dit verwacht de doelgroep ook! Big Data gaat dus een stap verder in digitalisering.

Technisch gezien is heel veel mogelijk om uit Big Data precies die stuurinformatie te halen die organisaties verder helpt. Wij helpen dit soort stuurinformatie helder te krijgen, bijvoorbeeld door middel van webapplicaties API´s en internetkoppelingen.

Afbeelding: smartwatch2

Alles mobiel

Anno 2014 zijn we toegekomen aan een nieuwe generatie mobiele devices. We zijn overal verbonden met het internet en niet meer alleen met onze smartphone en tablet. Denk aan:

  • Smartwatch - toegang tot nieuws, weer, e-mail, sms, agenda en meer vanaf een polshorloge die (bijv. via Bluetooth) verbonden is met de smartphone
  • Fysische sensoren - medische mobiele innovaties, zoals de Adidas MiCoach die je hartslag meet
  • Smartglasses - high-tech bril met ingebouwde display die zorgt voor een soort smartphone ervaring in je gezichtsveld. 
  • Smart tv's - media streamen via je tv
  • Domotica - geautomatiseerd opstellen van boodschappenlijstjes en huishoudelijke taken. Denk aan de zelfbestellende koelkast van LG en de mobiel besturende thermostaat van Essent. 
  • Publieke sensoren - winkels houden winkelgedrag bij en verschijnen anderzijds ook waar veel mensen komen. Voorbeelden zijn pop-up- en QR-stores in metrostations en op parkeerplaatsen.

Het feit dat we overal mobiel zijn biedt kansen voor nieuwe technieken voor interactie en mobiele (locatie)diensten. Maar bovenal profiteren we van gemak, tijd- en geldbesparing, toegang tot slimmere sociale netwerken en snellere directe informatievoorziening. Als organisatie of merk heb je zo altijd en overal mogelijkheden tot contact met de gebruiker of consument. Maar, het wakkert ook een nieuwe discussie aan, want: hoe zit het met de privacy als ons gedrag dankzij verschillende devices steeds beter voorspelbaar wordt? Dit is en blijft een aandachtspunt. 

Het (mobiele) intranet als digitale werkomgeving

Efficiency is iets waar organisaties al jaren mee bezig zijn. Een intranet is daar het ideale platform voor. Intranet is niet nieuw. Voorheen werd intranet nog puur gebruikt voor het zenden van nieuws en kennis- en informatieoverdracht, tegenwoordig is intranet volop servicegericht. Een digitale werkomgeving waarmee medewerkers alles kunnen regelen wat te maken heeft met hun dagelijkse werkzaamheden en hun dienstverband. 

Wel nieuw is mobiel intranet, waarmee je niet afhankelijk bent van tijd, plaats en device. Want wie zit er acht uur per dag op een vaste werkplek? En hoe vaak zijn we niet in bespreking, onderweg naar een klant, op locatie bij en klant of werken we thuis? Een intranet dat werkt op mobiele apparaten zorgt dat je altijd en overal toegang hebt tot belangrijke informatie. Dat werkt pas echt efficient!

Bronnen: Frankwatching, Marketingfacts, Forbes, Emerce