CookiesWij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Menu

De unieke waardepropositie van jouw bedrijf: zo kom je erachter

Geblogd door: Kevin Elfring
maandag 12 maart 2018
Thema: Marketing
Kevin Elfring
Afbeelding: Blog-afbeelding

De unieke waardepropositie van jouw bedrijf: zo kom je erachter

⌚ Leestijd: 10 minuten

Het onderscheidende karakter van een bedrijf is het uitgangspunt voor elk online traject. Het is de basis voor doeltreffende communicatie en dient een prominente plek te krijgen op je website, maar ook in andere 'touchpoints' met de doelgroep. Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is om de 'unieke waardepropositie' voor je bedrijf helder te maken. Met dit blogartikel hoop ik je op weg te helpen, voor zover dat nog nodig is natuurlijk.

Wat is een unieke waardepropositie?

Een unieke waardepropostie is een krachtig statement van een bedrijf waarmee wordt samengevat waarom de doelgroep een product of dienst moet afnemen. Deze verklaring overtuigt een potentiële klant ervan dat een bepaald product of dienst een toegevoegde waarde biedt.

Dus de propositie is een statement dat:

  • Uitlegt hoe jouw product het probleem van jouw klant oplost of zijn situatie verbetert (relevantie)
  • Specifieke voordelen beschrijft (gekwantificeerde waarde)
  • Vertelt waarom de klant bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent (productdifferentiatie)

Waaruit bestaat een unieke waardepropositie?

Een unieke waardepropositie bestaat doorgaans uit:

  • Headline: in één korte zin het voordeel dat je aanbiedt
  • Sub-kop of een korte paragraaf: een specifieke uitleg waarom je wat doet en voor wie
  • Bulletpoints: de belangrijkste kenmerken en end-user benefits
  • Visueel: een kenmerkend beeld versterkt je boodschap

Cruciaal voor een succesvolle waardepropositie is dat deze duidelijk en gemakkelijk (= door iedereen) te begrijpen is!

Handig hulpmiddel: het waardepropositie canvas

Het waardepropositie canvas van Alexander Osterwald is een handig model om jouw unieke waardepropositie te creëren. De waardepropositie en de klantsegmenten zijn twee belangrijke onderdelen van het Business Model Canvas en dit model zoomt specifiek in op de waardepropositie van de producten of diensten voor de klant. Onderstaande video geeft een duidelijke uitleg van het canvas en hoe je een 'fit' tussen jouw bedrijf en klanten kunt realiseren.

Een voorbeeld: Domino's Pizza

Er zijn veel voorbeelden van unieke waardeproposities. De één beter dan de ander. Het verhaal achter de headline van de unieke waardepropostie van Domino's is mij bijgebleven. De headline luidt: 'je krijgt verse, warme pizza die binnen 30 minuten aan je deur wordt geleverd. Zo niet dan is de pizza gratis'. Prima headline, want deze is zo duidelijk en transparant dat de klant exact weet wat hij kan verwachten.

Echter is Domino's gestopt met deze propositie, omdat het aantal ongelukken waarbij de bezorgers probeerden om binnen het half uur de pizza te bezorgen was toegenomen. Zorg er dus wel voor dat je de propositie ook echt waar kunt maken! Hieronder videomateriaal van één van de bezorgers in kwestie. 😉

Creëer jouw unieke waardepropositie

Enthousiast geworden om met jouw unieke waardepropositie aan de slag te gaan? Doe de test en kom erachter of je alle informatie voorhanden hebt om een unieke waardepropositie te formuleren. Heb je hulp nodig? Wij organiseren interactieve sessies om je op weg te helpen. Neem contact met mij op voor meer informatie.