Menu

De ideale SEO landingspagina

Geblogd door: Kevin Elfring
dinsdag 12 mei 2015
Thema: Marketing
Kevin Elfring
Afbeelding: De ideale SEO landingspagina

1. De titel zegt alles
De eerste titel is altijd een H1, voor Google een teken dat deze het meest belangrijk is. Vergeet niet je zoekwoord hierin te verwerken! Op andere titels pas je H2 toe.

2. Witregels
Maak gebruik van witregels tussen alinea’s, dat oogt rustiger en bevordert de leesbaarheid.

3. Help je bezoekers
Veel mensen lezen niet, maar scannen. Help je bezoekers en gebruik titels in je tekst.

4. Korte teksten
Maak je zinnen niet te lang en maak alinea’s niet langer dan 6 zinnen.

5. Afbeeldingen
Niet vergeten! Relevante afbeeldingen hebben een toegevoegde waarde én ze maken je pagina aantrekkelijker. Voeg waar mogelijk een onderschrift en/of alt-tag toe en verwerk hierin het zoekwoord. Plaats het zoekwoord ook in de bestandsnaam van de afbeelding.

6. Opsommingen
Gebruik opsommingen, dit leest prettig voor de bezoeker, vooral als hij/zij gaat scannen. Jouw opsomming is bij voorkeur niet zo lang als deze, maar ja, er zijn nou eenmaal veel dingen waar je op moet letten bij het schrijven van je tekst.

7. Hoeveelheid woorden
De ideale landingspagina bestaat uit minimaal 300 woorden en maximaal 500 woorden.

8. Verwijzingen
Verwijs door middel van interne links door naar andere gerelateerde pagina’s. Voorzie de link van unieke tekst met daarin het zoekwoord.

9. Call-to-action
Geef redenen om door te klikken en gebruik call-to-action elementen.

En dan hebben we nog title en meta description!

Het eerste dat potentiële bezoekers van je website zien wanneer ze je tegenkomen in Google zijn je title en meta description. Hiermee stel je jezelf als het ware voor aan je (nieuwe) publiek.

Maak je aantrekkelijke title maximaal 67 tekens lang, voorzien van het belangrijkste zoekwoord dikgedrukt (het liefst aan het begin) en de naam van je bedrijf (aan het eind). Zorg ervoor dat je title uitnodigt om door te klikken! Je meta description is 130 tot 150 tekens (inclusief spaties) en bevat het belangrijkste zoekwoord verpakt in een aansprekende call-to-action.

Benieuwd hoe jouw website met SEO scoort in zoekmachines?

Nog een laatste SEO advies

Tot slot geven we je graag nog een belangrijk SEO advies mee om de inzet van jouw SEO-landingspagina's écht tot een succes te maken: het draait allemaal om relevantie en kwaliteit.

We hebben het al eerder genoemd: het is enorm belangrijk om je SEO-landingspagina in te richten met relevante zoektermen. De zoektermen die je kiest moeten onderling relevant zijn aan elkaar, goed passen bij je bedrijf en (met voldoende zoekvolume) gebruikt worden door jouw doelgroep. Op deze manier bereik je zo efficiënt mogelijk een relevante bezoekersgroep. Dat betekent vaak dat je algemene zoektermen moet specificeren om er zeker van te zijn dat je de bezoekers die op je SEO-landingspagina komen ook daadwerkelijk kunt helpen. Immers: de zoekterm 'banden' is weliswaar relevant voor een webshop in autobanden, maar je hebt vrij weinig aan bezoekers die jouw SEO-landingspagina bezoeken met de intentie een fietsband te kopen.

Naast de relevantie van je zoektermen is ook de kwaliteit van je content belangrijk. Belangrijke les: je schrijft de content van een SEO-landingspagina in eerste instantie altijd voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Het moet niet je doel zijn om met een SEO-landingspagina zo hoog mogelijk in Google te komen en op deze manier een kwantitatieve stijging van bezoekers te forceren. Je wil namelijk niet alleen veel mensen bereiken, maar ook dat die mensen geactiveerd worden om hun websitebezoek te verlengen en/of conversie genereren. De kunst is om de zoekterm(en) van je SEO-landingspagina op de belangrijke plekken terug te laten komen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van je content. Ook de conversiegerichtheid van je website draagt hieraan bij.

Kortom: een SEO-landingspagina is - wanneer juist ingericht - een erg effectief middel om een specifieke doelgroep te bereiken en kennis te laten maken met jouw product, dienst of met jou als bedrijf.

De ideale landingspagina downloaden als PDF?

Onze tips en adviezen voor de opbouw van een goede SEO-landingspagina hebben in een stramien gegoten die we graag aan jullie beschikbaar willen stellen. Sla 'm op je computer op of print het uit, en we hopen dat het je verder gaat helpen. Delen mag!

Link: 5273
ONZE SPECIALISTEN
Kevin Elfring
Sjoerd Stottelaar