Menu

Co-creatie: samen werken aan productontwikkeling

Geblogd door: Monique Rooks
donderdag 1 augustus 2013
Thema: Marketing
Monique Rooks
Afbeelding: co-creatie

Co-creatie: samen werken aan productontwikkeling

De wereld staat niet stil. Integendeel. (Online) ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. U wordt overspoeld met nieuwe kanalen en middelen om uw klant te bereiken, maar hoe zorgt u ervoor dat ze voor u kiezen? Waar heeft uw klant nu eigenlijk behoefte aan?

De hoogste tijd om eens pas op de plaats te maken, terug te gaan naar de basis en op zoek te gaan naar antwoorden. Antwoorden op vragen die van onschatbare waarde kunnen zijn voor uw organisatie:

  • Waar liggen groeimogelijkheden voor mijn organisatie?
  • Hoe kan ik mij onderscheiden ten opzichte van mijn concurrenten?
  • Waar liggen innovatiemogelijkheden voor mijn organisatie?
  • Hoe kom of blijf ik op de hoogte van de wensen van de klant?

Co-creatie helpt u daarbij. Co-creatie is niet nieuw, maar wel nog steeds een effectieve manier om uw doelgroep te betrekken bij en te binden aan uw organisatie, product of merk.

Definitie co-creatie

Co-creatie is het gezamenlijk ontwikkelen van producten of diensten met interne ontwikkelaars en externe belanghebbenden.

Vormen van co-creatie

Wat is co-creatie?

Wat is co-creatie niet?

Wat kan co-creatie opleveren? 

- Een vorm van ‘open innovatie’, ideeën worden gedeeld in plaats van achter gesloten deuren te houden

- Een manier om in te spelen op de veranderende vraag van de consument: meer betrokkenheid bij een product of dienst

- Meer dan een hulpmiddel, het is een continu veranderend proces

- Geen garantie voor succes

- Niet nieuw, wel anders

- Niet geschikt voor organisaties die niet open staan om ideeën en strategieën te delen met mensen buiten hun organisatie

- Inspirerende en ingenieuze ideeën

- Een frisse kijk op uw organisatie en producten

- Contact en binding met klanten en consumenten

- Terugdringen van risico’s door uw producten te testen tijdens het ontwikkelen

- Kruisbestuivingen met andere industrieën

 

 

Vormen van co-creatie

Er zijn vier vormen van co-creatie en de keuze hangt af van wat uw uitdagingen en doelstellingen zijn. Er is echter altijd sprake van één initiatiefnemer, één organisatie of slechts één persoon.

Er bestaan twee stromingen die uiteindelijk de keuze voor één van de vier vormen bepalen:

  • Open-ness: Mag iedereen deelnemen of zijn er bepaalde selectiecriteria?
  • Ownership: Wie is eigenaar van de uitkomsten en uitdagingen? De initiatiefnemer of alle deelnemers?

Voorbeelden van co-creatie

De vormen van co-creatie zijn interessant, maar hoe gaat co-creatie in de praktijk in zijn werk? De laatste jaren zijn er verschillende mooie praktijkcases van co-creatie gepasseerd. Hier een aantal voorbeelden. 

My Starbucks Idea

Co-creatie bij Starbucks

Starbucks, bekend vanwege hun kwaliteitskoffie, doet ook al een tijdje aan co-creatie met 'My Starbucks Idea’.

My Starbucks Idea is een platform of open community waar klanten terecht kunnen met hun ideeën voor drie categorieën: producten, beleving en betrokkenheid. Men kan deze ideeën delen, erover discussiëren en/of erop stemmen. Uiteindelijk worden de meest populaire en innovatieve ideeën, die ook bij de organisatie passen, geselecteerd door Starbucks experts.

Starbucks verzamelt met 'My Starbucks Idea' veel waardevolle informatie over wat klanten nu echt waardevol vinden en uiteindelijk zijn er door middel van co-creatie onder andere nieuwe koffiesmaken aan het Starbucks assortiment toegevoegd. 

Co-creatie bij Nike

Co-creatie bij Nike

NikeID van Nike is een mooi voorbeeld van co-creatie. Via een applicatie op de website van Nike kunnen consumenten zelf hun favoriete Nike sneaker ontwerpen door te kiezen uit verschillende modellen, materialen, kleuren, zolen, veters en bedrukkingen. Ze kunnen de zelf samengestelde sneaker vervolgens ook online bestellen. Op deze manier creëert Nike extra beleving en betrokkenheid bij dit product.  

Co-creatie bij de HEMA

Co-creatie bij de HEMA

De HEMA is al een tijdje bezig met co-creatie. Zo kunnen we op de pagina ontwerphetzelf.hema.nl allerlei artikelen zelf ontwerpen of samenstellen, van een fles wijn tot een fiets. De doelstelling van de HEMA is om zo’n gevarieerd mogelijk assortiment te hebben, omdat de HEMA zich richt op alle doelgroepen. Onderscheidend, want de meeste bedrijven die co-creatie toepassen doen dit met een specifiek product of specifieke actie.