Menu

4 redenen waarom elk bedrijf een online dashboard nodig heeft

Geblogd door: Sjoerd Stottelaar
dinsdag 8 maart 2016
Thema: Marketing
Sjoerd Stottelaar

Een goed dashboard maken

Een online dashboard maken vergt kennis van zowel de techniek als behoefte van de afdeling/medewerkers. Gelukkig heb ik (net zoals mijn collega's) de technische kennis in huis, dus hoef jij enkel de behoefte in kaart te brengen. Een dashboard hoort namelijk afgestemd te zijn op het doel en de afdeling. Key Performance Indicators, oftewel KPI’s, vormen de kern van het dashboard. Bij een online dashboard voor de website geven wij bijvoorbeeld inzicht in:

  • Tijdlijn bezoekers
  • Gemiddeld bouncerate, bezoekduur
  • Aantal conversies

Dit wordt ook wel een KPI dashboard genoemd. Bij het maken van een KPI dashboard koppelen wij API’s aan elkaar om verschillende databronnen bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords of een CRM pakket. De mogelijkheden zijn hiermee eindeloos, dus daarom is het belangrijk om een goede afkadering te hebben.

4 Redenen om een online dashboard in het leven te roepen

Nog niet overtuigd? Lees mijn vier redenen om een online dashboard te gebruiken:

1. Klant en bedrijf komen bij elkaar
Een online dashboard geeft actueel inzicht in wat bezoekers online doen rondom jouw bedrijf. Dit wordt visueel in kaart gebracht met het online dashboard. Hierdoor wordt de afstand tussen de klant en de afdeling binnen je bedrijf kleiner, zeker als hier tools aanwezig zijn zoals live chat.

2. Resultaatgericht handelen
De effort die gedaan wordt om de website te verbeteren is vaak een samenwerking van meerdere disciplines. Afdelingen zoals verkoop, inkoop en marketing steken de koppen bij elkaar om samen een mooi product op te leveren die een positief aandeel heeft in de website. Wat is er dan mooier om direct het resultaat ervan te zien en, indien nodig, bij te sturen. Dankzij het dashboard wordt deze informatie realtime inzichtelijk waardoor medewerkers resultaatgericht veranderingen kunnen doorvoeren.

3. Bewustwording en betrokkenheid
De rol van de bedrijfswebsite speelt vaak geen centrale rol binnen het bedrijf, waardoor veel kansen onbenut blijven. Heb je wel eens stilgestaan bij de informatievoorziening op je website en welke rol dit kan hebben op de verkoopafdeling? Veel organisaties vinden het moeilijk om grip te krijgen op online kanalen, waarbij het interne draagvlak vaak de fundering is.

Door een online dashboard op te hangen binnen je bedrijf (bijvoorbeeld middels een TV-scherm in een centrale ruimte) creëer je bewustwording van de online kanalen waardoor betrokkenheid een logisch gevolg is.

4. Draagvlak voor interne marketing
Zit jij op de afdeling marketing en heb je moeite om collega’s buiten je afdeling mee te krijgen bij jouw werkzaamheden? Dan is waarschijnlijk het interne draagvlak voor marketing nog niet voldoende. Door de introductie van een online dashboard geef je inzicht in welke impact je werkzaamheden hebben en creëer je draagvlak voor je werkzaamheden.

Online Dashboard voorbeeld
Online Dashboard voorbeeld

Dashboard software: Klipfolio

Uit onze praktijkervaring is gebleken dat Klipfolio de meeste mogelijkheden biedt. Hoewel het minder standaardkoppelingen biedt zoals Geckoboard, kun je met Klipfolio meer de diepte in en ben je vrijer in het weergeven van data. Welk type software het best past bij jouw bedrijf zal uit de requirements blijken.

Standaard biedt Klipfolio een reeks geïntegreerde koppelingen, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Google Adwords, MailChimp en Salesforce. Wanneer jouw bedrijf gebruik maakt van een eigen systeem, is het ook mogelijk om eigen koppelingen te maken middels SQL, XML, JSON of andere standaard datatypes. De mogelijkheden zijn hiermee dus eindeloos. Deze informatie wordt niet op de servers van Klipfolio opgeslagen, en ook de weergave van data zit achter slot en grendel.

Wij hebben zelf een online dashboard ingericht voor online marketing doeleinden, welke we ook bij onze klanten inzetten. Naast online marketing activiteiten kunnen we natuurlijk ook andere data tonen die niet direct met de website te maken hebben, denk bijvoorbeeld aan leadfunnels, verkoopcijfers of klantenservice KPI's. Zo zijn dashboard dus breed inzetbaar, niet alleen voor online marketing gerelateerde doeleinden.

Heb je nog moeite met de keuze voor dashboard software? Laat mij je ondersteunen bij de keuze op basis van jouw wensen en de requirements.

Wat heb je nodig?

Naast de software die het mogelijk maakt om alles te koppelen, zou ik ook de volgende ondersteunende middelen adviseren om je online dashboard (en de effecten daarvan) te laten slagen:

  • TV of beeldscherm;
  • PC (Raspberry Pi 3 bijvoorbeeld)
  • Toegang tot internet

Met deze middelen ben je klaar om je eerste online dashboard te introduceren binnen je bedrijf.

En nu?

Doen! Begin met het in kaart brengen van de belangrijkste KPI’s. Aan de hand daarvan kun je bepalen welke software het beste bij je behoeftes past. Mocht je meer informatie willen over het inzetten van online dashboards of de technische inrichting hiervan, kun je altijd met mij contact opnemen.