Menu

The twelve tips of Christmas

Geblogd door: Monique Rooks
dinsdag 16 december 2014
Thema: Marketing
Monique Rooks
Afbeelding: 12_days_of_christmas

The twelve tips of Christmas

Het einde van 2014 nadert met rasse schreden: voor velen van ons een uitgelezen kans om de goede voornemens van 2014 af te stoffen en op 1 januari 2015 een frisse nieuwe start te maken.

Dat heeft ons geïnspireerd om onze online volgers iets mee te geven: een klein houvast om 2015 goed te beginnen, en waar je je eigen draai aan kunt geven. Niet om te stoppen met roken, minder chocola te eten of meer te gaan bewegen, maar een praktische lijst met tips voor je online bedrijfsvoering.

In de dagen voor Kerst geven we, verspreid over 6 dagen, twaalf tips voor online gewoontes die je in 2014 mag – of zelfs moet – achterlaten.

 

Afbeelding: 12_1los

Voer actief website onderhoud uit met online marketing

Een groot misverstand over online marketing is dat het een eenmalige actie is. Niet​s is minder waar: ​een website is een dynamisch geheel en ​onderhoud is ​​wel degelijk vereist. Waarom? ​Op de eerste plaats de manier waarop je je doelgroep benadert en de mate waarin jij met jouw aanbod anticipeert op de vraag in de markt. En ook belangrijk: wat de concurrentie doet. Om mee te blijven gaan met een veranderende markt- en/of klantvraag is (pro-)actief onderhoud aan je website essentieel - zeker in een tijdperk waarin online één van de belangrijkste researchkanalen is.

Naast een marktvraag die in beweging is, verandert ook onze manier van zoeken. Google zelf reageert daar op door frequent haar algoritme en de manier waarop websites geïndexeerd worden aan te passen. Stop dus niet met online marketing onderhoud, maar hou​d het - om te beginnen - maandelijks bij. Anders is al je inzet voor niets geweest!

Afbeelding: 12_2los

Investeer in één website voor alle apparaten: responsive webdesign

Responsive webdesign: schermopbouw, knoppen en illustraties passen zich aan, aan de grootte van het browservenster van het apparaat waarmee je de website bezoekt. Tegenwoordig zijn responsive websites bij Frontis de standaard. En dat is niet gek als je kijkt naar mobiel internetgebruik anno 2014. Had begin 2010 22% van de Nederlanders een smartphone, in 2014 is dat percentage inmiddels 72%! Ook de komst van het snelle 4G netwerk en meer geavanceerde smartphones maken het gebruik van mobiel internet steeds optimaler.

Responsive websites betekende al een SEO-verbetering, maar recent is ​Google ook gestart om al in de zoekresultaten te tonen welke websites geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Ook scoren je mobiele AdWords-campagnes vele malen beter met een responsive website.

In 2015 kun je er echt niet meer om heen: mobiel heeft een prominente rol die alsmaar groter wordt. ​Is je website niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik bijvoorbeeld met een tablet of smartphone? Dan is de kans groot dat mobiele bezoekers afhaken. Een gemiste kans!

Afbeelding: 12_3los

Zorg voor een professionele bedrijfspresentatie op branded searches

Het is al een tijdje een trend in ons zoekgedrag: Googelen op de naam van een bedrijf of merk in plaats van de url direct in de browserbalk te typen. Deze trend wordt ook wel branded search genoemd. Veel bedrijven laten de kans nog liggen om goed in te spelen op deze trend door hun bedrijfspresentatie in Google te optimaliseren op branded zoektermen. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Stel een Title en Meta Description in op je homepage en de pagina’s in je hoofdnavigatie, zodat je een professionele boodschap in je organische resultaten hebt staan. Zorg dus dat de Title en Meta Description voldoen aan de voorwaarden en richtlijnen voor SEO.
  • Maak een bedrijfspagina aan op Google+, en koppel dit Google+ profiel aan je website. Richt je Google+ bedrijfsprofiel in voor een zo uitgebreid mogelijke weergave aan de rechterkant van je zoekresultaten.
  • Stel tot slot een branded AdWords-campagne in voor het versterken van je organische Title en Meta descriptions. Gebruik de sitelink-extensie met links naar de belangrijkste pagina’s binnen je website.

Op deze manier maak je zo maximaal mogelijk gebruik van de beschikbare ruimte in Google zoekresultaten om je bedrijf te presenteren. Bekijk ter inspiratie onze bedrijfspresentatie in Google.

Tijd om kritisch te kijken naar je eigen bedrijfspresentatie in Google. Google maar eens op je eigen bedrijfsnaam; ben je tevreden met wat je ziet?

Afbeelding: 12_4los

Weg met verplichte registratie!

Stel: je bent online aan het winkelen in een webshop en wilt een product bestellen. Voordat je de bestelling kunt plaatsen moet je eerst even een klantaccount aanmaken. En voordat je een klantaccount hebt aangemaakt moet je je eerst door een overload aan verplichte gegevens heen worstelen. Weet je wat? Laat maar zitten; ik kijk wel verder.

Bovenstaand voorbeeld is een klassieke fout in het bestelproces. Verplichte registratie, bijvoorbeeld in een webshop om een bestelling te plaatsen, betekent extra inspanning voor de potentiële klant. Deze stelt daardoor het conversiemoment uit – terwijl het aankoopbesluit allang genomen is. Iedere stap (lees: drempel) die de potentiële klant moet doorlopen is een potentieel afhaakmoment en betekent een potentieel risico dat de verkoop afketst. Dus minder stappen = minder uitval = meer conversies. As simple as that!

Stap dus af van verplichte registratie: de bezoeker snapt heus wel dat hij (persoons- en NAW-) gegevens moet achterlaten. Vraag liever achteraf – dus na de verkoop – of de klant zich wilt registreren voor volgende verkopen. Beperk je daarnaast ook tot het vragen van alleen de essentiële gegevens in het bestelproces. We zien in de praktijk dat er vaak een overload aan informatie gevraagd wordt. Ook hiervoor geldt dat iedere drempel een potentieel afhaakmoment is, dus beperk je tot het vragen van de essentiële gegevens.

Afbeelding: 12_5los

Meten, weten en verbeteren

Zoals we in tip #1 al hebben geschreven is het belangrijk om je website constant up-to-date te houden. Om goed te kunnen anticiperen op (veranderend) bezoekgedrag is het belangrijk om te weten hoe je website presteert en hoe je dat kunt verbeteren. Een belangrijk hulpmiddel om je websiteprestaties te verbeteren is Google Analytics – een andere analysetool mag natuurlijk ook.

Om Google Analytics zo effectief mogelijk te kunnen gebruiken geven we je graag een paar handige tips om de metingen en interpretatie van data te vergemakkelijken:

  • Maak custom dashboards in Google Analytics aan waarin je verschillende bezoekersstromen (direct verkeer, SEO bezoekers, SEA bezoekers) kunt meten en onderscheiden van elkaar.
  • Stel concrete conversiedoelen in en verbindt daar een (fictieve) waarde aan om meetbaar te kunnen maken in hoeverre jouw website bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.
  • Maak minimaal twee dataweergaven aan voor iedere property: één ongefilterde weergave voor een compleet beeld, één weergave met filters op (interne) IP adressen om verkeer uit te sluiten.

Wanneer je alles hebt ingesteld is het belangrijk om het bezoekersgedrag en de performance van je website frequent te analyseren, te interpreteren en met de conclusies die daaruit voortkomen acties voor verbetering ondernemen.

Afbeelding: 12_6los

Luister – ook online – naar je bezoekers/klanten

Even een mega korte geschiedenisles: sedert 1995 zijn we al drie fases van het internet doorlopen. We begonnen met het uitzenden van statische informatie (web 1.0), waarna in de periode 2000 – 2007 de interactie met bezoekers centraal stond. De website werd toen een meer dynamische product (web 2.0). Momenteel zitten we in de web 3.0 fase: persoonlijke benadering, online engagement en het individu centraal zetten is aan de orde van de dag.

In welke categorie val jij? De fases van web 1.0 tot nu zijn niet alleen gericht op je website, maar op je volledige online strategie. Om toch tip voor de korte termijn te geven: Stap af van het idee dat een website een plaats is waar je zoveel mogelijk informatie over je eigen bedrijf geeft: een website is meer dan een visitekaartje of presentatie van jezelf. Maak bijvoorbeeld op je homepage met duidelijke conversiebuttons direct duidelijk wat de bezoeker aan interactie kan doen op je website – de zogenoemde toptaken.

Afbeelding: 12_7los

Neem afscheid van koppelingen tussen sociale netwerken

De mogelijkheid dat je Twitter-bericht ook direct geplaatst wordt op Facebook, LinkedIn en/of Google+: ideaal toch? Vooral aan het begin van het social media tijdperk zagen we veel Twitter-berichten op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn terugkomen, of andersom. Maar niet voor niets heeft elk netwerk zijn eigen kracht en mogelijkheden. Kun je op Twitter korte berichten van 140 tekens kwijt met @mentions en hashtags, op Facebook heb je veel meer ruimte voor tekst, afbeeldingen en links. LinkedIn is een zakelijk netwerk, waar je ook je berichten kunt verrijken met afbeeldingen en links. Het resultaat als je voor de makkelijke weg kiest? Facebook- of LinkedIn berichten vol met @mentions en #hashtags of Twitter-berichten die te lang zijn. Kortom: je maakt zo niet optimaal gebruik van het netwerk, en dat is zonde! 

Gebruik de netwerken vanaf 2015 dus waarvoor ze bedoeld zijn en haal de koppeling eruit!

Afbeelding: 12_8los

Nieuwe website of starten met online marketing? Begin met een zoekwoordenanalyse!

Natuurlijk kun je nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website, maar om extra werk te voorkomen adviseren wij om bij de ontwikkeling van de website ook direct een zoekwoordenanalyse te laten uitvoeren. Hierdoor kunnen we bij het opzetten van de websitestructuur direct rekening houden met deze zoekwoorden.

Het doel van een zoekwoordenanalyse is om inzicht te krijgen in het online zoekgedrag van je doelgroep. Welke zoekwoorden gebruiken zij om te ‘googlen’? En welke zijn interessant en welke minder of helemaal niet? Ook wordt direct inzichtelijk hoe je website en die van je belangrijkste concurrenten scoort op deze zoektermen en waar dus nog werk aan de (online) winkel is.

Afbeelding: 12_9los

Negatieve reviews: verwijder ze niet!

Een negatieve review op beoordelingswebsites of via social media kan tot behoorlijk wat reputatieschade leiden. Hierdoor zullen andere potentiële klanten die in de beslissingsfase van de customer journey zitten zich nog eens goed achter hun oren krabben alvorens ze met je in zee gaan. Het slechtste van je kunt doen is de negatieve review verwijderen, want er zijn diverse voorbeelden van bedrijven waarbij deze vorm van censuur hen duur is komen te staan.

De kunst is om een negatieve beoordeling om te buigen naar een positieve. Bedank de reviewer voor zijn of haar feedback en probeer in persoonlijk contact te komen met diegene. Probeer een passende oplossing te vinden, dan is de kans groot dat diegene na zijn negatieve commentaar nog een positieve review achterlaat over de geboden oplossing.

Afbeelding: 12_10los

Content schrijf je voor... je doelgroep

We zien het veel, webteksten die puur geschreven zijn voor Google. Teksten die vaak vol staan met één of meerdere zoekwoorden met als doel beter gevonden te worden. Deze aanpak werkte misschien aan het begin van het SEO-tijdperk, maar nu zeker niet meer! Logisch eigenlijk ook, want de tekst spreekt bezoekers niet aan, waardoor ze afhaken.

Een SEO-tekst heeft als doel om meer bezoekers aan te trekken naar je website en deze bezoekers uiteindelijk om te zetten in klanten. Bovendien wordt content gevuld met zoekwoorden tegenwoordig ook afgestraft door Google, kwalitatieve teksten krijgen voorrang! 

Schrijf dus eerst een aantrekkelijke tekst en pas daarna pas de optimalisatieslag toe. Laat maar komen die bezoekers!

Afbeelding: 12_11los

Bezint eer gij begint

Goed, je moet er sowieso mee beginnen (scroll anders nog even terug naar tip #1), maar minstens zo belangrijk is dat je goed hebt nagedacht en goed voorbereid te werk gaat. We lopen - in a nutshell - de stappen met je door:

  1. Belangrijk om mee te beginnen is dat je weet hoe jouw markt en bedrijfstak zich ontwikkelen en hoe je afnemers en concurrenten daarin bewegen. Vergeet daarbij ook jezelf niet: welke rol speel jij in dat speelveld? Hoe anticipeer je op veranderingen? En - misschien wel de meest confronterende: kan je er wel goed op anticiperen?
  2. Het vervolg is om een aantal objectives te formuleren waar je naartoe wilt groeien. We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat je die doelen SMART moet maken (Cpt. Obvious) maar wat we je wél als mogelijk nieuwe tip mee kunnen geven zijn de 5S'en van online marketing, zoals Dave Chaffey uitgebreid uiteenzet in zijn boek Digital Marketing (een musthave in je boekenkast).
  3. Wanneer je goed voor ogen hebt welke doelen je wilt bereiken zet je de volgende stap: het kiezen van de best passende strategie om onderscheidend te zijn van je concurrent, waarde toe te voegen voor je afnemer en de gestelde doelen te behalen. Belangrijk is dat de te kiezen optie haalbaar, geschikt en acceptabel is voor de eigen organisatie.

Het is een lange aanloop, maar met deze drie stappen heb je voldoende input om je online marketingmix goed te kunnen inrichten. Het doel is om bewust na te gaan denken waar je staat met je bedrijf en waar je naartoe wilt gaan. Pas dan kan je écht goed antwoord geven op de vraag die wij vaak krijgen van klanten: welke online marketingmiddelen moet ik inzetten om mijn doelgroep te bereiken en succesvol te zijn in mijn branche? De uitwerking van de toe te passen marketinginstrumenten kan je prima verwerken in een customer journey; hiermee kan je gerichte marketingmiddelen koppelen aan specifieke customer touch points, op specifieke momenten in het proces van prospect tot klant.

Heb je behoefte aan meer uitleg over de Customer Journey? Neem contact op met Kevin of Sjoerd en ze vertellen je er meer over. Sturen ze je ook nog een mooie handout op!

Afbeelding: 12_12los

Stel conversiedoelen in voor je website

Wie investeert in een website en online marketing, moet het resultaat goed kunnen meten. Daarom is het belangrijk dat conversiedoelen ingesteld staan in statistiekenprogramma’s zoals Google Analytics.

Een conversiedoel kan verkoop zijn, maar ook het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor de nieuwsbrief zijn ook mogelijke conversiedoelen. Dit is compleet afhankelijk van het doel van je website en dus de behoefte van je doelgroep.

Door  conversies inzichtelijk te maken kun je het rendement van je website, maar ook van je online kanalen inzichtelijk maken. Deze gegevens kunnen dan aan de basis liggen van gedegen beslissingen om verbeteringen op de je website door te voeren (conversie optimalisatie) of om meer of minder te investeren in bepaalde online kanalen.

 

Zullen we afspreken om deze goede voornemens in 2015 écht vol te houden? Wij zijn graag een stok achter de deur: je kunt natuurlijk altijd een berichtje sturen om te kijken of je (nog steeds) goed bezig bent met je online strategie en –middelen. Marco en Marco staan ook graag voor je klaar.