Menu

Efficiënter werken met Scrum

Geblogd door: Sebastiaan Hemink
vrijdag 2 mei 2014
Thema: Frontis
Sebastiaan Hemink
Afbeelding: Frontis20141002-956

Efficiënter werken met Scrum

Vanaf het allereerste begin heeft de ontwikkeling op gebied van internet een razendsnelle opmars gemaakt. Ik kan me nog heel goed het begin van het mobiele tijdperk herinneren. Plotseling rinkelt er iets in je jas. Alle ogen mij gericht omdat ik de enige was met een telefoon. Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld dat een bus ook wifi heeft en zit iedereen te staren naar het beeldscherm waarop het sociale leven zich afspeelt.

De snelheid van deze ontwikkelingen zorgen voor veel nieuwe ideeën die vragen om nieuwe technieken. Dit biedt kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Er zit ook een keerzijde aan de medaille. Projecten worden steeds complexer en zijn moeilijker te managen waardoor klanten niet meer in staat zijn om zelf te bepalen wat ze nodig hebben. Uiteindelijk komt men tot de conclusie dat het eindresultaat niet echt voldoet aan de verwachting.

Scrum in het kort

Elke twee weken start een nieuwe sprint. De klant kan zien wat het team realiseert in die sprint en ziet na twee weken direct het resultaat. Bovendien kan de klant bij elke nieuwe sprint opnieuw bepalen wat er vanaf dat moment met het resterende budget gebeurt. Bij complexe trajecten zorgen voortschrijdende inzichten voor nieuwe wensen. Omdat dit inzicht komt op het moment dat het budget nog niet is besteed, is het ook mogelijk om de wens van de klant te vervullen. Op deze manier wordt het voor een Scrum-team ook veel eenvoudiger om te voldoen aan de verwachting van de klant.

Lees meer over Scrum

 

 

Het proces van Scrum in beeld

Bijkomende voordelen van Scrum

Dit proces is natuurlijk niet over een dag ijs gegaan en is op dit moment nog steeds in ontwikkeling. Wat echter niemand had verwacht toen we begonnen met Scrum is de dynamiek in de organisatie, de verbetering van de werksfeer en de snelheid waarmee we projecten kunnen realiseren. Uiteindelijk kunnen we meer doen in minder tijd met meer kwaliteit en veel meer werkplezier én het belangrijkste: tevreden klanten. Hiermee maken we meer tijd vrij voor innovatie en productontwikkeling zodat we in de toekomst onze klanten nog pro-actiever kunnen ondersteunen bij het realiseren van hun online doelstellingen.