Menu

Obelink.nl op 7 in WUA! Top 100 Beste Websites 2014

Geblogd door: Sebastiaan Hemink
woensdag 10 september 2014
Thema: Frontis
Sebastiaan Hemink
Afbeelding: Obelink-WUA

Obelink.nl op 7 in WUA! Top 100 Beste Websites 2014

De WUA! Top 100 Beste Websites is de jaarlijkse lijst van best scorende websites uit de WUA! Benchmark. Uniek door het hoge aantal respondenten (8.900) en websiteboordelingen (55.583). De lijst geeft dus aan welke websites door de Nederlandse consument als beste worden beoordeeld. Obelink.nl eindigde als 7e, een mooie prestatie voor een modern, Achterhoeks bedrijf dat online kansen volop benut.

Frontis werkt al vanaf haar beginjaren aan verschillende projecten voor Obelink, waaronder het ontwerp en de ontwikkeling van de webshop, zie bijvoorbeeld deze case. Enkele maanden geleden hebben we nog een redesign doorgevoerd in de webshop. 

Fleurop.nl eindigde op de eerste plaats met een score van 83. Obelink komt met een score van 78 op de 7e plek nieuw binnen in de lijst. De look & feel is een belangrijk onderdeel binnen het onderzoek. Voor Obelink.nl geldt dat deze door Frontis is opgezet. Toch best iets om trots op te zijn! 

Model als basis

Het onderzoek is gebaseerd op het WUA! Web Performance model dat gebruikt wordt voor alle online oriëntatieonderzoeken en daarmee ook van de WUA! Top 100 Beste Websites. Prestatie van een website wordt met het Web Performance Model in één overall score weergegeven: de Web Performance Score. Deze score is opgebouwd uit verschillende elementen: van Gevonden worden naar Eerste indruk, Doorgaan, Verdieping, Totaaloordeel en uiteindelijk naar Voorkeur. In totaal zijn er 4.493 websites volgens deze uitgangspunten beoordeeld.

Website beoordeling in een brede context

In de benchmark zijn scores binnen en tussen branches vergeleken om deze in de juiste context te plaatsen. Want niet alleen is te zien hoe merken online scoren ten opzichte van hun concurrenten en de complete lijst, maar wordt ook duidelijk waarom ‘die ene het nou zoveel beter doet dan die ander’. Dit helpt bedrijven om de beste op het web te worden. Een hoog totaaloordeel over een website leidt namelijk niet per se tot conversie op die website. De consument bekijkt namelijk meer websites en beoordeelt op basis van de andere websites aan welke site hij de voorkeur geeft.