Menu

Ik wil een nieuwe website, waar begin ik?

woensdag 17 juni 2015
Thema: Frontis
Afbeelding: Frontis20141002-956

Ik wil een nieuwe website, waar begin ik?

Bij Frontis natuurlijk! Nouja, bij Frontis ben je in ieder geval aan het juiste adres ;-) We zullen je proberen uit te leggen waar een goede website volgens de Frontis-normen aan moet voldoen. Wellicht heb je al een kijkje genomen op onze website, dan heb je ook gelezen dat we vanuit de drie-eenheid design, techniek en marketing oplossing bieden voor alle online vraagstukken; en zo is het.

Vroeger kon je prima af met een ‘platte’ website waarop vermeld stond waar je goed in bent in combinatie met je contactgegevens. We noemen dat tegenwoordig een ‘online visitekaartje’ en dat is niet meer van deze tijd. De bezoekers van je website verwachten veel meer. Ze willen je bedrijf leren kennen, ze zijn op zoek naar kwalitatief goede informatie, willen direct iets bestellen, of zijn op zoek naar het antwoord op een vraag, en dat alles met optimaal gebruiksgemak.


De ideale stappen in een online traject

Uit ervaring weten we dat veel mensen zich verkijken op het lanceren van een nieuwe website. Het is meer dan een website bouwen alleen. Je moet niet alleen nadenken over hoe de website eruit moet zien, maar juist over het doel, de structuur, content en profilering. Een intensief traject dat veel input vergt van jou als klant, maar waar wij projectmanagers jou vanuit onze ervaring en met de nodige tools van begin tot eind in begeleiden. In dit blog beschrijven wij, Paul en Lieke, de fasen die jij kunt verwachten, wat wij van jou verwachten en een aantal tips zodat je goed voorbereid van start kunt gaan!

Afbeelding: Frontis20141002-159

Strategiefase

Je hebt zelf vast al ideeën over hoe je nieuwe website eruit moet komen te zien. Daarom starten we met een adviesgesprek om samen met jou je wensen door te nemen. Hierbij bespreken we je doelgroep en proberen we samen doelen te bepalen om zo tot de juiste online strategie te komen. Aan de hand van dit gesprek schrijven wij een eerste advies en geven we een indicatie van de investering.

Analysefase

Vervolgens gaan we de ‘analysefase’ in. In deze fase doen we een zoektermonderzoek, bepalen we aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek samen met jou de sitestructuur, en maken we een complete lijst van alle wensen (in begrijpelijke taal). Wanneer nodig maken we ook een functioneel ontwerp.

Het voortraject is intensief, zowel voor ons als voor jou. We vragen je namelijk actief mee te denken en deel te nemen aan het proces. Een flinke klus, maar heel dynamisch en erg leuk!

Omdat we de tijd nemen voor het voortraject vertrouwen we erop dat we vlot met een designvoorstel kunnen komen dat je aanspreekt, en bovendien voorkomen we hiermee dat we in een later stadium nog tegen essentiële zaken aanlopen, die we liever van te voren hadden willen weten. Na het voortraject kunnen we, omdat we een veel beter beeld hebben van de concrete wensen, een passend investeringsvoorstel doen.  

De ontwikkelfase is qua input een wat rustigere periode
Voor jou het moment om content te verzamelen en te schrijven
Afbeelding: Frontis20141002-078

Ontwikkelfase

Als het design akkoord is bevonden, starten onze webdevelopers en programmeurs met de technische realisatie van de website. Achter de schermen wordt er dus hard gewerkt om het goedgekeurde design en de gewenste functionaliteiten en tools ook daadwerkelijk werkend te maken met behulp van de laatste technieken (HTML, CSS). Voor jou als klant betekent dit even een wat rustigere periode, dat wil zeggen, qua input. Maar je zou deze tijd juist goed kunnen gebruiken om de content te verzamelen en te schrijven volgens de websitestructuur die vooraf bepaald is. Zo kun je, op het moment dat de betaversie van de website opgeleverd wordt en na de training van het beheersysteem meteen aan de slag met het vullen van de website.

Jouw website valt en staat met content. Het bepaalt niet alleen je vindbaarheid, maar ook of bezoekers klanten willen worden. Lees hier meer over content marketing.

Zorg naast goede content ook voor sprekend beeldmateriaal. Het vullen van websites met nietszeggende stockfoto's is voorbij: bezoekers moeten zich kunnen identificeren met je bedrijf. Ze willen echte plaatjes zien: van je medewerkers, je pand, je bedrijfsprocessen. Vraag een goede fotograaf om een aantal unieke beelden te schieten. Geloof ons, eigen beeldmateriaal geeft een boost aan je onderscheidende vermogen.

Hulp nodig? Wij denken graag met je mee over de content van je nieuwe website en kunnen je hierbij waar nodig ook ondersteunen door het schrijven van teksten, het maken van pakkende infographics of het inschakelen van een goede fotograaf.

Als we, naast het bouwen van de nieuwe website ook een online marketing traject voor je uitvoeren, dan zullen we in deze fase op basis van diepgaande zoekwoordenanalyses ook teksten optimaliseren en de SEO tags instellen.

Tijdens het vullen ben je intensief met je website aan het werk. Een ideale fase dus om je website direct ook te testen. In deze fase hebben we veel contact om eventuele vragen te beantwoorden en opmerkingen te verwerken.

Afbeelding: Frontis20141002-189

Lanceerfase

Als de website helemaal gevuld is, kunnen we een datum plannen voor de lancering van de nieuwe website. Op de dag van live-gang gebeurt er een heleboel. We zetten natuurlijk de nieuwe website live, maar ook stellen wij Google Analytics voor je in, we checken je nieuwe website in bij Google zodat deze snel opgepakt wordt, we zorgen voor redirects (van de oude naar de nieuwe site) en ook doorlopen wij een technische checklist zodat er niets mis gaat.


Optimalisatiefase

En dan, FEEST natuurlijk (met taart)! Maar… vergis je niet, je bent niet klaar als je nieuwe website live staat. Sterker nog, eigenlijk begint het dan pas ;-) Vanaf de live-gang meten we namelijk wat de bezoekers doen, en kunnen we dus ook analyseren en nog veel interessanter: bijsturen. Je kunt dus aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid, het uitbreiden van je content en het optimaliseren van je conversies. Onze online marketeers helpen je graag hierbij of nemen dit werk volledig uit handen.

Dus: waar begin je? De eerste stap is het verzamelen van al je wensen. Zodra deze helder zijn kom je naar Frontis. Samen maken we een concreet plan voor online succes. We kunnen (bijna) alles maken! Als projectmanagers zorgen we voor intensieve begeleiding zodat je tijdig de juiste stappen doorloopt. Korte lijnen en direct contact met onze specialisten: dát werkt!

Geblogd door: Paul Krul en Lieke Meerdink
Projectmanagers bij Frontis, samen met Monique RooksRemco Wolterink en Jeffrey Loeters 

We gaan graag samen met jou de uitdaging aan