Kennisbank

Effectief content plannen? Zo doe je dat

Blog
11 november 2016

Herkenbaar? Je start met een planning en komt er gaandeweg achter dat marketing- en communicatie werkzaamheden zich maar tot op zekere hoogte laten plannen. Hoe kun je dit beter doen? In dit blog een aantal best practices. 

Het is in ieder geval goed om eens een overzicht te maken met de zaken waar je je, bijvoorbeeld over een heel jaar op gaat richten. Wellicht heb je al een meerjarenplan dat je als leidraad kunt pakken. Welke middelen ga je inzetten? Hier geldt: er zijn tegenwoordig allerlei middelen, sommige ‘moet’ je misschien inzetten, andere wil je inzetten. Maak in ieder geval slimme keuzes: liever een paar middelen goed, dan veel middelen ‘half’. Zo hou je het ook nog eens behapbaar!

In dit artikel:

Wat gaan we allemaal doen?

Als je een overzicht van de in te zetten middelen hebt ga je kijken welke activiteiten je in ieder geval wilt uitrollen. Beurzen, relatiedagen en productlanceringen zijn vaak dingen die al ‘vast’ staan, maar ook de website, nieuwsbrieven, brochures/magazines, blogs en video’s kun je in deze lijst opnemen. Neem voor laatstgenoemde ook de minimale frequentie op. Dan zijn er nog de activiteiten die het hele jaar doorlopen, en misschien zelfs wekelijks terugkomen, zoals zoekmachine optimalisatie, online adverteren en social media. 

Content marketing: begin gewoon!

Ik zie ‘content marketing’ steeds vaker terugkomen als activiteit in plannen van onze klanten. Want, ‘daar moeten we iets mee’. En ja, dat is zeker een goed idee. Toch vinden velen content marketing lastig vorm te geven binnen hun organisatie. Want: waar te beginnen...

Begin gewoon! Want content marketing is veelomvattend en er zijn tal van middelen die je daaraan kunt koppelen. Maar jij wilt liever een paar middelen goed… Dus kies je ervoor om te beginnen met bijvoorbeeld een blog per maand en als dat goed bevalt ga je kijken wat je nog meer wilt doen. Je bepaalt de onderwerpen voor de blogs zoveel mogelijk vooraf zodat je die ook mee kunt nemen in je planning. Dit blog kun je optimaliseren, publiceren via social media, opnemen in de nieuwsbrief etc. En misschien ga je in een later stadium je blogs wel ondersteunen met video’s? Of nog een stapje verder: vlogs!

Actie(s)!

Kom ik automatisch bij de volgende stap: welke acties kun je aan de activiteiten koppelen? Ik noemde hierboven al een voorbeeld. Maar bedenk ook dat je voor sommige zaken misschien hulp van collega’s of externen nodig hebt (denk aan input, ontwerpen etc.). Door dit in kaart te brengen kun je dit ook inplannen en is jouw planning niet afhankelijk van anderen. Ha!

‘Schrijf’ het op de kalender

Nu is het tijd om alles wat je bedacht hebt in een soort kalender te gieten. Handig, zodat je een overzicht hebt van wat je de komende periode gaat doen. Het is niet nodig om op 1 januari de planning voor het hele jaar te hebben staan, maar de grote lijnen heb je in de voorgaande stappen in ieder geval al bepaald. Het is ook niet realistisch om alles tot en met week 52 al vast te hebben staan. Een planning is er immers om bij te sturen!

Even terug naar de kalender, dit wordt jouw jaaroverzicht. Frontis heeft een handige (content) marketingkalender gemaakt die jij (samen met je collega’s) kunt gebruiken om structuur aan te brengen in je marketing/communicatie activiteiten.

Plannen maar!

Smeer de activiteiten uit over de maanden en weken (denk ook aan de minimale frequentie die je bij sommige activiteiten hebt meegegeven) en zorg voor een goede afwisseling. Je kunt nog verder gaan door alle acties die je aan de activiteiten hebt gekoppeld ook in te plannen. Kijk voor jezelf even of dit handig is. Voor social media berichten gebruik ik zelf vaak de tool Hootsuite, hiermee kun je berichten op een dag/tijdstip inplannen voor plaatsing op de gewenste (gekoppelde) netwerken.

In de (content) marketingkalender zijn ook feestdagen etc. opgenomen. Hierop kun je altijd handig inspelen en bovendien staan deze dagen al vast dus zijn ze goed te plannen. En misschien ook leuk: een jaar zit bomvol ‘bijzondere’ dagen, dagen die uitgeroepen zijn om iets onder de aandacht te brengen, zoals de ‘Dag van de Bouw’ en de ‘Dag van de Zorg’. Deze website maakt jaarlijks een handig overzicht. Vaak staan er wel een aantal dagen tussen waar je als organisatie op in kunt spelen. Doe er je voordeel mee!

Hulp nodig?

Hopelijk heb ik je wat handvatten kunnen geven voor het plannen en structureren van je marketing/communicatie activiteiten. Wil je concreet advies of ondersteuning bij specifieke activiteiten? We helpen je er graag bij! Neem vrijblijvend contact op.

Een artikel door:
Monique
Communicatie- en contentspecialist