naar Kennisbank

Arbeidsmarktcommunicatie: je krijgt spijt als je je niet onderscheidt!

Blog
02 juni 2022

Arbeidsmarktcommunicatie: eigenlijk houdt elk bedrijf zich hiermee bezig. De ene actiever – en vooral bewuster! – dan de ander. Hoe jij als bedrijf communiceert naar de arbeidsmarkt is van groot belang voor het aantrekken van (goed) personeel. In deze krappe arbeidsmarkt wil elk bedrijf niets liever dan (potentieel) talent aantrekken. Maar hoe val je nou op tussen alle andere bedrijven met mooie vacatures? En maken kleine veranderingen binnen jouw gedrag en communicatie hier al verschil in, of is het iets voor de lange termijn?

Hoe schrijf ik een goede vacaturetekst?

Personeel zoeken begint vaak bij het uitzetten van een vacature. Dit gebeurt geregeld door de afdeling HR, in samenwerking met de desbetreffende afdeling waarvoor het bedrijf versterking zoekt. Wat ik veel voorbij zie komen, is zinnen als ‘we zoeken een enthousiaste collega…’, ‘wij zijn een innovatief bedrijf…’, ‘we hebben goede arbeidsvoorwaarden…’ en ‘de functie is veelzijdig…’. Lekker concreet. Not!

Hoe zorg je nou voor een pakkende vacaturetekst?

Om onderscheidend te zijn, start je met het ROG-en van jouw huidige vacaturetekst. Ja, je leest het goed: ROG-en. Rood, oranje en groen.

Doorloop jouw vacaturetekst op de volgende manier:

  • Rood: Een generieke zin, die in feitelijke ELKE ANDERE vacaturetekst kan staan.
  • Oranje: Dit kan ook in een SOORTGELIJKE vacaturetekst staan van bijvoorbeeld jouw concurrent.
  • Groen: Dit is iets eigens en kan alleen maar in JOUW VACATURE staan.

Dat wil niet zeggen dat jouw vacaturetekst helemaal geen rood of oranje mag bevatten, maar creëer wel een goede balans! Natuurlijk is het belangrijk om te benoemen dat je een goede pensioenvoorziening hebt en dat je flexibele werktijden aanbiedt, maar zorg er óók voor dat jouw tekst genoeg groen gemarkeerde tekst bevat. Hiermee krijgt jouw vacature een uniek karakter en onderscheid je je van de rest.

Maar wat is nou uniek?

Bij Frontis is dit bijvoorbeeld ‘de eetpot’, waar iedereen -die meedoet- dagelijks aanschuift voor een lekkere lunch. Maar denk aan ook de gemiddelde leeftijd, het voetballen met elkaar in de pauze of na werktijd, of het feitje dat zelfs de directie regelmatig de vaatwasser uitpakt ;-). Dat zegt al veel over de heersende cultuur, toch?

Maak het laagdrempelig!

In een krappe arbeidsmarkt heeft de werkzoekende de luxe om te kiezen tussen meerdere banen. Hij/zij wil snel ontdekken of een baan passend is. Een kleine kennismaking onder het genot van een bak koffie draagt hieraan bij. Maar hoe krijg je iemand aan tafel?

Motivatiebrieven en cv’s worden heel vaak nog als verplicht velden weergegeven bij het indienen van een sollicitatie. Niet erg laagdrempelig als je het mij vraagt. Zorg er daarom voor dat je deze velden niet verplicht maakt, en bied mensen de mogelijkheid om een berichtje te sturen via bijvoorbeeld WhatsApp om zo eenvoudig vragen te stellen of zelfs een kennismaking in te plannen.

Kies het juiste beeldmateriaal

Cliché maar o-zo-waar: beelden zeggen zoveel meer dan woorden. Maak dus altijd gebruik van beeldmateriaal bij jouw vacature. Gebruik geen stockfoto’s, maar zorg voor eigen beeld. Maar wat zet je op de foto? Dit hoeft echt niet zo gek of spannend te zijn. Maar wel realistisch.

Wat dacht je van foto’s van collega’s tijdens:

  • de lunch, met gezelligheid aan tafel;
  • het werk, de plek waar jouw potentiële medewerker gaat werken. Of dit nou bellend achter zijn/haar bureau is of aan de lopende band in de productie - leg het vast;
  • een vergadering, om jullie overleggen te laten zien;
  • een kleine spontane meeting bij het koffiezetapparaat; en
  • een presentatie voor een beeldscherm.

Maak -voordat een fotograaf komt!- een lijstje (briefing) van hetgeen je in elk geval wil vastleggen (maar ook wat niet!). Mail, een dag voordat de fotograaf komt, even naar je collega’s om ze op de hoogte te brengen van de komst van een fotograaf.

Hoe groter je het maakt, hoe meer weerstand je krijgt. ‘Ik wil niet met mijn hoofd op onze website’, is iets wat ik regelmatig bij klanten voorbij hoor komen. Maar ondertussen wil iedereen wel een leuke, nieuwe, enthousiaste collega. Leg het belang van het persoonlijk maken van een vacature uit. Stuur bijvoorbeeld onderstaande mail rond:

Hey allemaal,

Op [datum] is het zover!! Er komt een fotograaf langs om wat sfeerfoto’s in en om het pand te maken. Deze foto’s gebruiken we voor onze on- en offline uitingen en helpen ons enorm bij het vinden van personeel. Mensen nemen namelijk graag een kijkje achter de schermen.

Help! Hoe word ik model in 5 weken?

  • Maak een afspraak bij de kapper indien nodig. 💇
  • Kies een leuke, casual outfit en hou er rekening mee dat de beelden het hele jaar door gebruikt worden (dus niet te zomers.)👖👕👟👗
  • Zorg dat je op deze dagen beschikbaar bent voor de fotografie en plan niet te veel afspraken. Laat me even weten als je niet beschikbaar bent.
  • Jullie bureaus zijn moeten ook fotoshoot-proof zijn, dus zorg ervoor dat deze netjes zijn!✨ De clean desk politie voert vooraf een controle uit.👮

FAQ

  • Moet ik beide dagen dezelfde kleding aan? Mag wel, hoeft niet!
  • Kan ik gewoon verder met mijn werk? Ja, maar je merkt mogelijk wat ruis en wordt -waar nodig- gevraagd om in scènes mee te spelen 😉
  • Nog meer vragen? Je kunt terecht bij [naam] 🙋‍♀️

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Wel is het van belang dat iedereen in een bedrijf een goedkeuring tekent waarbij je toestemming geeft voor het gebruik van het beeldmateriaal. Wanneer je dit nog nooit eerder hebt gedaan, vergt het wat energie. Komt er een nieuwe medewerker in dienst? Neem deze toestemming dan gelijk mee naast bijvoorbeeld het tekenen van een gebruikersovereenkomst voor een laptop.

De bijdrage van een sterk werkgeversmerk

Een werkgeversmerk creëer je niet. Dat heb je al. Je moet het enkel identificeren! Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe je als werkgever wordt gezien (door toekomstig personeel) en ervaren (door je huidige personeel). Dat beeld – of imago – van jou als werkgever gaat over authenticiteit. Hoe geef jij je (toekomstig) personeel een eerlijk, echt en origineel beeld, waarin zij zichzelf herkennen?

Een sterk werkgeversmerk, dat wil natuurlijk iedereen. Het is belangrijk jouw werkgeversmerk hoog te houden, om zo het juiste talent te vinden, te winnen en te binden. Maar hoe zorg je hiervoor? Ik val maar met de deur in huis: dit kost tijd!

Wil je non-stop bouwen aan een uniek werkgeversmerk? Dan is een goede samenwerking tussen HR en Marketing essentieel. De marketingafdeling weet namelijk als geen ander hoe je een strategie vertaalt naar een boodschap. Zo dien je hetgeen wat jouw bedrijf uniek maakt, te vertalen in de boodschap van bijvoorbeeld jouw social media campagnes.

Laaghangend fruit

Hoe start je nu al aan het opbouwen van een sterk werkgeversmerk?

  • Deel ervaringsverhalen op jouw website en socials
    Verzamel input bij jouw medewerkers door met hen in dialoog te gaan. Deel deze ervaringsverhalen op jouw website en vervolgens op de socials. Wat dacht je van “een dag uit het leven van een marketeer”. Een ander leuk idee is een takeover Tuesday, waarin een medewerker via Instagram je een dag meeneemt door zijn/haar werkdag. Dit hoeft niet perfect te zijn, als het maar echt is.
  • Feesten en activiteiten? Deel dit op de socials
    Een paasontbijt… kleine moeite, groot gebaar. Hoe leuk is het om met Pasen met z’n allen even kort te ontbijten voordat iedereen aan het werk gaat. Dit kost weinig, maar levert veel op. Naast dat je tevreden medewerkers hebt, kan je dit ook delen op de socials.
  • Dienstverbanden
    Komen er medewerkers nieuw in dienst of is er een jubileum omdat iemand zoveel jaar in dienst is? Ook dit is leuke input voor de socials!

Het belang van een werken-bij platform

Je ziet dat steeds meer bedrijven kiezen voor een Werken bij-website waarop ze hun vacatures delen. En dat is niet voor niks! Naast het delen van vacatures, is dit namelijk dé plek om jouw cultuur te omschrijven. Maar wanneer is een Werken bij-website geschikt voor jouw bedrijf?

Eigenlijk is een Werken bij-website altijd geschikt. Zeker als je regelmatig nieuwe collega’s zoekt! Een Werken bij-website brengt namelijk de volgende voordelen met zich mee:

  • Je brengt een focus aan op employer branding en bereikt hiermee een werkzoekende doelgroep. De corporate website is gericht op potentiële klanten (niet op werknemers!) en staat waarschijnlijk volledig in het teken van jouw product en/of dienst.
  • Je hebt alle ruimte voor contentcreatie en -publicatie om bijvoorbeeld ervaringen van collega’s te delen, de cultuur van je bedrijf te omschrijven, het sollicitatieproces toe te lichten en vacatures zo uitgebreid mogelijk op te stellen.
  • Je brengt structuur aan in de hoeveelheid informatie. De websitegebruikers vinden eenvoudig en snel wat ze zoeken en komen sneller toe aan hun conversiemoment.
  • Over conversies gesproken… De conversieratio gaat ongetwijfeld omhoog! Je wijdt namelijk een complete website aan de werving van potentiële collega’s, die volledig op hun informatiebehoefte(n) is afgestemd. En de sollicitaties die je binnenkrijgt, zijn direct van hoge kwaliteit. Sollicitanten weten immers beter waaraan ze toe zijn met jouw Werken bij-website!

Naast een website, is een Werken bij-social kanaal ook succesvol! Op bijvoorbeeld Instagram of TikTok geef je heel goed een kijkje achter de schermen. Denk je geen (interessante) content te hebben om te delen? Organiseer dan eens een brainstorm. Waarschijnlijk vul je onderstaand lijstje zo aan:

  • Jaarlijkse activiteiten en evenementen (denk aan de kerstborrels, beurzen en sporttoernooien)
  • Indiensttreding van nieuwe medewerkers
  • Ervaringen van collega’s (die al een poos bij jullie werken)

Geen tijd, maar wel zin om jullie arbeidscommunicatie te boosten?

Als het goed is, heb je na het lezen van bovenstaande al ontdekt dat het opbouwen van een sterk werkgeversmerk echt niet vanzelf gaat… Hiermee wil ik je absoluut niet ontmoedigen. Ik kan namelijk genoeg voorbeelden noemen waarbij kleine effort al een groot verschil maakt!

Maar ik begrijp ook dat tijd schaars is en de werkzaamheden rondom arbeidsmarktcommunicatie snel(ler) naar de achtergrond verdwijnen. Bij Frontis helpen wij je graag om de eerste of volgende stappen te zetten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het herschrijven en ROG-en van vacatureteksten
  • Mogelijkheden implementeren om op laagdrempelige manieren contact op te nemen
  • Social media (advertising) campagnes inzetten om de juiste doelgroep(en) aan te spreken
  • Een beeldbanksessie organiseren om (nieuw) beeldmateriaal te realiseren – zowel foto als video
  • Het lanceren van een Werken bij-website, die aansluiting vindt op de corporate website
  • Het creëren van content om de cultuur van jouw bedrijf te weergeven
Een artikel door:
Lonneke
Content marketeer

Aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie?

Benieuwd naar de mogelijkheden? Dan ga ik graag met je in gesprek! Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.